Welkom op de blog "Geloof en Spiritualiteit".
Neem zeker eens een kijkje in het blogarchief!

Dit is de komende tekst:
- God en mens, ideaal en realiteit (8-9 februari 2025).

17 februari 2023

Je vijand beminnen? (18-19 februari 2023)

Oog om oog, tand om tand” is de uitdrukking van een eenvoudige overtuiging van hoe een samenleving gestructureerd kan zijn. Hoewel eeuwenoud, klinkt de uitspraak ook vandaag nog. “Vecht voor je eigen rechten, de ander moet hetzelfde maar doen.” Het “zich verweren” spreekt het basale in elk van ons aan. We zijn echter tot veel meer in staat dan het uitvoeren van enkele eenvoudige slogans.

De werkelijkheid is immers veel genuanceerder. Eenvoudige logica klikt goed voor de één maar doet de anderen tekort. Dat is onrechtvaardig. Het is vrijheid ten koste van de ander. Vrijheid en verantwoordelijkheid horen namelijk onlosmakelijk bijeen. Zonder verantwoordelijkheid is vrijheid uiteindelijk niets meer dan egocentrische dominantie. Goedkope hufterigheid. Dat past niet in de joodschristelijke traditie.

Buitengewoon

Jezus is niet verkeerd te verstaan in wat Hij zegt. Hij zet de naastenliefde zo sterk in de verf dat het bijna beklemmend aanvoelt. Wellicht wil Jezus de slinger hard genoeg in de andere richting zwaaien om het goede midden uiteindelijk te bereiken. Of is dit wishful thinking van mij?

Laten we de woorden van Jezus van naderbij bekijken. In zijn conclusie maakt hij de onderliggende boodschap duidelijk: “Wat voor uitzonderlijks doe je wanneer je alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegent?” De lat wordt hoog gelegd in Jezus’ redenering: we moeten buitengewoon handelen (in het Grieks “perisson”: uitzonderlijk, bovenmaats, bijzonder) (Matteüs 5, 47) Jezus’ oproep is duidelijk: doe meer dat enkel maar wat hoort, doe meer dan het gewone: “overstijg jezelf”!

Jezus merkt terecht op dat het geen verdienste is om lief te hebben wie jou liefheeft. (Matteüs 5, 46a) Trouwens, “doen de tollenaars niet net zo?” (Matteüs 5, 46b) Zij doen dat zelfs ten kwade! Hun vrienden moeten minder tol betalen, ze krijgen een gunsttarief. Heel sympathiek van die tollenaar, maar tegelijk zo oneerlijk. Het grijze gemiddelde volstaat niet voor Jezus. Neen: “Wees volmaakt zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.” (Matteüs 5, 48) Streef naar het hoogste!

Samen-leving

In zijn uiteenzetting geeft Hij voorbeelden van “extra je best doen”, van meer doen dan wat gevraagd of verwacht wordt. Waarom wil Hij dat we uitblinken? Welnu, de gemeenschap staat centraal in Jezus’ denken. Onze naasten moeten we koesteren, ook wanneer die naasten ons niet goedgezind zijn. We krijgen van Jezus de opdracht om te bouwen aan een samenleving van naastenliefde. Er bestaan mensen die de samenleving tot een hoger niveau verheffen: voorbeeldfiguren die inspireren. Dat moeten wij doen.

Dus: “als iemand je op de rechterwang slaat, keer hem ook de linkerwang toe.” (Matteüs 5, 39) “Als iemand je dwingt om één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem mee.” (Matteüs 5, 41) “Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.” (Matteüs 5, 42) Met andere woorden: zeur niet, zaag niet, klaag niet. Doe niet negatief over de samenleving, maar bouw er mee aan. Creëer geen kampen en ga ook niet in een kamp schuilen, maar help je naasten en blink uit in goedheid en goedaardigheid.

Duidelijk moeilijk

Jezus vat het plechtig samen. “Ik zeg jullie”, zo begint hij zijn uitspraak (in het Grieks “ego lego humien”). De conclusie wordt bekrachtigd door zijn persoonlijke autoriteit, omzeggens met de Goddelijke handtekening van de Mensenzoon.

Dit is zijn conclusie, zo krachtig als de geboden: “Heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen.” (Matteüs 5, 44a) Daarna wordt het belang van deze uitspraak nogmaals benadrukt: “alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel”. (Matteüs 5, 44a) Dat is klaar als een klontje, toch? Eenvoudig is het daarentegen niet.

Laten we ons troosten met de gedachte dat we een leven lang de tijd hebben om verder te groeien naar God toe.