De leerlingen varen terug van een nacht vruchteloos vissen. De nacht bracht alleen duisternis en leegte. Maar zie: het daagt in het oosten. Een man staat aan de oever en vraagt hen naar de vangst. Ze hebben niets gevangen. Hij raad hen aan om het net aan stuurboordzijde uit te gooien. De vangst is enorm.
Het wonder van de visvangst wordt bij Johannes aan het einde van het evangelie verteld, in het allerlaatste hoofdstuk, terwijl Lucas de tijd van Jezus' aardse roeping en verkondiging er juist mee laat beginnen. (Lucas 5, 1-8)
Tijd om te bouwen
Door het wonder herkent de beminde leerling de Heer. Een tijd van stilstand sinds Goede Vrijdag wordt symbolisch afgesloten. Het wordt tijd om de Kerk te bouwen. Johannes vernoemt het viswonder bij het volgende begin: de aanvang van de verkondiging door de volgelingen van Christus. Ook nu is de symboliek treffend. Er begint een nieuwe tijd van bekering. Jezus verschijnt voor de derde keer onder de leerlingen. (Johannes 21, 14)
Jezus spreekt met Petrus. Tot driemaal toe stelt Hij Petrus dezelfde vraag: "Heb je Mij lief?" (Johannes 21, 17) Het wordt heel uitdrukkelijk vermeld: drie keer. Wat driemaal is gezegd, dat is niet verkeerd te verstaan. Petrus antwoordt telkens: "Ja." Evenveel keren als hij beweerde Jezus niet te kennen, door angst gedreven. (Johannes 18, 17 en 25-27) Ook dat was duidelijk, maar het is hem vergeven.
Herderschap
Tot driemaal toe bevestigt Jezus Petrus in zijn nieuwe leidende taak: "Weid mijn schapen." Het herderschap van Jezus wordt overgedragen aan Petrus en de leerlingen. De voorwaarde voor de leidinggevende functie is eenduidig: Christus beminnen. Hij heeft Jezus trouw gevolgd en keer op keer van Hem uitleg en verduidelijking gekregen. Jezus kan niet meer verkondigen: nu is dit een taak voor mensen die Hem beminnen en die Liefde willen delen en versterken bij anderen.
Jezus vraagt aan Petrus om de leiding te nemen, uitgerekend de volgeling die Hem verloochende. De Heer zoekt geen onmogelijke kwaliteiten in de mens. Dat verlangen mensen vooral van elkaar. Wel verlangt Jezus dat wie Hem volgt van ganser harte aan Hem is toegewijd. Jezus wil geen uiterlijk vertoon, geen uitgestreken gezicht geen oppervlakkig acteerwerk, maar een oprecht hart.
Tijdperk van de Kerk
Dit is de derde fase in de heilsgeschiedenis. Het tijdperk van de Vader begon bij de schepping, en verhaalt de bevrijding uit de slavernij, de hoogdagen van het koninkrijk in het Beloofde Land, dat later in tweeën barstte, de ballingschappen en de tijd erna. Het tijdperk van de Zoon begint in Betlehem, waar Jezus geboren wordt. Hij roept mensen om Hem te volgen, Hij verkondigt de Boodschap en sterft aan het kruis. Weldra vieren we Pinksteren: dan gedenken we de aanvang van het tijdperk van de Geest.
Wij leven in dit derde tijdperk, in de voltooiing van de Drievuldigheid. In de Wereldkerk komen christenen bijeen om te bidden, om de verkondiging te beluisteren en met anderen te delen. Petrus krijgt zijn taak toebedeeld in het evangelie van deze zondag. Iets nieuws vangt aan. Ook vandaag verlangt de Heer geen perfectie, maar oprechtheid van hart. Laten we daar voor bidden...