Welkom op de blog "Geloof en Spiritualiteit".
Neem zeker eens een kijkje in het blogarchief!

Dit is de komende tekst:
- God en mens, ideaal en realiteit (8-9 februari 2025).

19 mei 2023

Ik vertrek (20-21 mei 2023)

Jezus sluit zijn aardse missie af. We gaan deze zondag terug naar het afscheidsgebed van Jezus, vlak voordat Hij door Judas wordt verraden en daarna wordt gevangengenomen. Zijn ‘uur’, waar Hij soms naar vooruitblikte, is gekomen. De vervulling van het Nieuwe Verbond is op handen. Hij gaat terug naar zijn Vader. Voor de leerlingen betekent dit zijn vertrek. De heerlijkheid waar Jezus naar uitziet, zien zij nog niet.

Vertrekken

Ken je die programma’s die mensen uit Vlaanderen of Nederland volgen wanneer ze emigreren naar betere oorden? Naar het warme Spanje of Portugal, het charmante Frankrijk of Italië, het betaalbare Tsjechië of Polen, of het bergachtige Oostenrijk of Zuid-Duitsland. Ze willen weg van de drukte en de regeltjes, weg van het gekende, alledaagse, saaie leven. Ze voelen zich geleefd en willen in een onbekend avontuur duiken: een andere omgeving, een andere taal, andere gewoonten en een ander tempo…

Het programma bevat zowat alle ‘guilty pleasures’ van onze tijd: voyeurisme, leedvermaak en voorspelbare spanning. Het ontspant kennelijk om rustig op de sofa, vergezeld van een glaasje prik en wat borrelnootjes, te kijken naar het geploeter en geklungel van andere mensen.

Vaak spreken deze brave zielen geen woord Over-de-grens. Ze hebben nog geen vergunningen aangevraagd en hebben veel te veel vertrouwen gesteld in een sjacherende makelaar, die alles zou regelen. Ze hebben vaak nog nooit geklust, maar kopen een veredelde ruïne, die ze in geen tijd omgetoverd willen zien in een piekfijn paleisje. En het verbouwbudget is natuurlijk veel te krap. Je voelt het aan alles: dit kan nooit goed komen. Maar avonturiers kunnen verdomd koppig zijn. Die sterke wil, om ondanks tegenslagen door te gaan, is evenzeer mooi om te zien. Een mens kan veel, wanneer de wil er is. De wereld kan mooi zijn. 

Maar verandering kost vaak veel moeite. Heimwee kan zwaar wegen. Grootse verwachtingen worden niet altijd ingelost. Heerlijk om al die emoties te bekijken, omringd door gave muren, lekker onder een fleece dekentje.

Het uur

Terug naar het evangelie. Ook Jezus vertrekt uit zijn vertrouwde omgeving. Jezus is op aarde geboren, maar Hij behoort aan de hemel toe. De Zoon van God is mens geworden, maar heeft het Goddelijke niet losgelaten. Zijn ‘tijd’ is gekomen: Hij zal niet langer op aarde blijven. Zijn taak zit er op hier: Hij heeft de boodschap verkondigd. (Johannes 17, 8) Nu bidt Hij hartstochtelijk voor zijn leerlingen en volgelingen. (Johannes 17, 6-9.11) Jezus bidt niet voor de wereld op zich. (Johannes 17, 9b.15) Dat wordt uitdrukkelijk vermeld.

Jezus vertrekt weldra naar de Vader in de hemel. (Johannes 17, 13) Eigenlijk is Hij al meer met de hemel verbonden dan met de aarde. (Johannes 17, 11a) De verheerlijking nadert, maar de weg daarheen gaat langs Golgota. Het is te begrijpen dat Jezus met enige terughoudendheid verlangt. In de wereld is er kwaad en lijden. Hij moet het laagste van waar de wereld toe in staat is, doormaken. Ook de leerlingen zullen de haat van de wereld ervaren. (Johannes 17, 14b) Ook zij zullen zich meer en meer in de steek gelaten voelen door de wereld. (Johannes 17, 16)

De wereld

Is de wereld dan zo slecht? Niet noodzakelijk. Er zijn op de wereld mensen die naar het goede streven. Daarnaast zijn er echter ook malafide sujetten die pijn en ellende veroorzaken. En er zijn veel onverschillige mensen, en ook wispelturige karakters, die het ene moment ‘Hosanna!’ roepen en enkele dagen later ‘Kruisig Hem!’. Zijn volgelingen, daarin stelt Jezus zijn vertrouwen. Hij zal weliswaar door zijn grootste apostel verloochend worden: het is menselijke zwakheid. (Johannes 18, 16-17.25-27) Judas zal Hem verloochenen, maar dat is een ander paar mouwen. (Johannes 18, 1-8)

Na de hemelvaart

In de eerste lezing uit de Handelingen worden we terug gekatapulteerd naar de tijd tussen Hemelvaart en Pinksteren die we in de liturgie gedenken. Drie verzen worden gelezen, veel minder actief en dynamisch dan de passage uit het Johannesevangelie. De leerlingen staren niet meer naar de hemel, waarnaar de Heer is opgestegen. (Handelingen 1, 11) Ze gaan terug naar Jeruzalem, naar de bovenzaal waar ze verblijven. (Handelingen 1, 12-13) Er klinken geen diepzinnige gesprekken, geen wilde verhalen of melige herinneringen. De leerlingen, de vrouwen en Maria wijden zich samen aan de stilte en het gebed. (Handelingen 1, 14) Het is één van de mooiste zinnen uit het Nieuwe (Tweede) Testament: “Ze waren allen voortdurend verenigd in gebed.” Een stil, fragiel open einde. Dat is waar we nu staan in de liturgie.

Zouden ze psalm 27 hebben gezongen samen? ‘Uw nabijheid, Heer, wil ik zoeken. Verberg uw gelaat niet voor mij, wijs uw dienaar niet af. Verlaat mij niet, God, mijn behoeder.’ (Psalm 27, 8c-9abd) Het is een passend gebed in deze tijd. Het is een passend gebed voor elk ogenblik van leegte, eenzaamheid en gemis. Het vat de tijd tussen Hemelvaart en Pinksteren ook op sublieme wijze samen.