Welkom op de blog "Geloof en Spiritualiteit".
Neem zeker eens een kijkje in het blogarchief!

Dit is de komende tekst:
- God en mens, ideaal en realiteit (8-9 februari 2025).

26 augustus 2022

"Hoger - lager", maar door de Vader (27-28 augustus 2022)

“Macht leidt tot corruptie en absolute macht maakt absoluut corrupt.”, schrijft Lord Acton aan een Anglicaanse bisschop in 1887. In die brief argumenteert de katholieke Lord Acton dat hij het oneens is met de bisschop wanneer die beweert dat we koningen en pausen uit het verleden met de gunstige vooronderstelling moeten benaderen dat ze geen fouten maken, dit in tegenstelling tot andere mensen. Daarmee is de brief zowat samengevat en tegelijk ook de thematiek die Jezus in het evangeliefragment van deze zondag aanraakt.

Zuchten

Macht veronderstelt hiërarchie en bijgevolg ook ongelijkheid. Jezus verwerpt het gegeven macht niet, maar wel de houding die er achter schuilt, met name wanneer macht wordt misbruikt. Daarbij wijst Hij op Gods reactie op he obsessief t toeëigenen van macht en aanzien. “Wie zichzelf verhoogt, zal vernederd worden en wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden.” (Lucas 14, 11) Of bevattelijker uitgedrukt: wie zichzelf belangrijk vindt, zal onbelangrijk zijn in Gods ogen en wie zichzelf onbelangrijk vindt, zal belangrijk worden in Gods ogen.” Het gaat dus in eerste instantie over de ambitie om macht en de bijhorende allure naar zich toe te trekken. De nederigheid van de honderdman is een typisch voorbeeld van goed omgaan met macht en positie: gecombineerd met persoonlijke nederigheid. (Matteüs 8, 5-11) Jezus verafschuwt de fameuze "zuchten": hebzucht, eerzucht, heerszucht, machtszucht.

Geloof vergt daden

Paulus beweert terecht dat in Christus iedereen gelijkwaardig is. (Romeinen 10, 12) De Liefde is daarbij het richtsnoer: liefde voor zichzelf, voor de naasten en voor God (Marcus 12, 30-31 en 1 Korintiërs 13). In de Liefde is iedereen principieel gelijkwaardig. Dat betekent concreet dat men zichzelf respecteert, hulp biedt aan behoeftige naasten en eerbied heeft voor God.

Wanneer men echter de liefde naar zichzelf toe trekt, en God en de naasten ondergeschikt acht, dan zal dat door God niet in dank afgenomen worden. De Vader zal deze zelfverheffing beantwoorden met een gesloten deur van het Koninkrijk. God heeft hen die naar wereldse maatstaven arm en onbelangrijk zijn, uitgekozen om rijk en belangrijk te zijn door het geloof en deel te krijgen aan het koninkrijk. (Jakobus 2, 5)

Wie dweept met de zelfgenoegzame rijken en machtigen, zal evenmin beloond worden. Wie meer aandacht heeft voor uiterlijkheden en voor machtswellust dan voor innerlijkheid en God, heeft geen levend, maar een dood geloof. (Jakobus 2, 2-4) Dat verwijt Jezus trouwens ook aan de farizeeën in het Matteüsevangelie na de uitspraak van Jezus dat wie zichzelf verhoogt door de Vader vernederd zal worden. (Matteüs 23, 12-14) Ook bij Lucas is Jezus’ uiteenzetting een pijnlijke sneer tegen hun gedrag. Want geloof zonder daden is dood. (Jakobus 2, 26b)

Macht en geloof

Ten tijde van Jezus is de grote massa niet bepaald welstellend: boeren, vissers, herders, slaven, zieken, weduwen. Daar tegenover staan handelaars, die van de winst leven, en tollenaars, die tol innen voor de Romeinen, maar telkens een deel voor zichzelf bij rekenen. Er zijn ook de priesters, onderverdeeld in verschillende klassen. Zij genieten aanzien en respect bij de bevolking. Er zijn rijke families die er alles aan doen om rijk te blijven. Er is dus in grote mate ongelijkheid en daar levert ook de godsdienst een bijdrage in. Dat ligt gevoelig bij Jezus.

Dat wetgeleerden en farizeeën de mooiste plaatsen kiezen op een feest of bijeenkomst, wordt bevestigd wanneer Jezus aan het spreken is. (Lucas 14, 7) Ze verhogen zichzelf en ze laten zich op straat groeten door de mensen. (Matteüs 23, 7) Welnu, Jezus verfoeit dit zelfgenoegzaam gedrag omdat het puur op zichzelf is gericht, niet op God of op de naasten. Sterker nog, ten diepste gaat deze zelfverheffing ten koste van hen. Wellicht ook daarom geeft Jezus aan dat er misschien iemand uitgenodigd is op het feest die nog belangrijker is. Impliciet klinkt hier: “Je moet niet proberen om de Heer willen overtreffen.”

Schenken zonder te ontvangen

Jezus gaat verder met zijn raadgevingen: “Vraag niet uw vrienden, broers of rijke buren voor een maaltijd in de verwachting dat ze je terug vragen.” (Lucas 14, 12) Wil je echt iets schenken? Doe dat dan aan iemand die niet terug kan geven: een arme, kreupele, verlamde of blinde naaste. De ultieme gave veronderstelt geen wederdienst. we verwachten bij het geven van een geschenk onbewust dat we op een bepaald moment ook iets terugkrijgen. Het schenken van cadeaus bijvoorbeeld, bevestigt en versterkt de onderlinge relatie. Dat is echter niet echt geven: het is eerder uitwisselen. Jezus stelt voor om ervoor te zorgen dat je nog “te goed” hebt. Dan zal je door de Vader in de hemel beloond worden. (Lucas 14, 14)

Onterecht wordt soms geconcludeerd dat men zich hoort te schikken in een erbarmelijk leven, vol met onrecht, honger en tegenslagen. Christenen hoeven zich niet te wentelen in ellende als offer om later beloond te worden. Dat is niet wat Jezus verkondigt: Hij heeft het over Liefde voor zichzelf, voor de naasten en voor God. We mogen dus ambitieus en ondernemend zijn, en streven naar een beter leven, zolang die drie factoren in evenwicht zijn. Wanneer je persoonlijke band met God (en zijn Woord en zijn Wet), en het engagement van de naastenliefde even belangrijk zijn als je ambitie, dan leef je in de Liefde.

Geloven is denken, spreken en handelen naar de Liefde. De Liefde is geven zonder iets terug te verwachten. Alle denk- en leefpatronen die geen evenwicht houden in aandacht voor zichzelf, de naasten en de Heer, zijn gedoemd om te mislukken in de ogen van Jezus. Hoe kan de Vader je belonen voor wat je louter voor jezelf hebt gedaan? Je bent dan al beloond. De Weg is niet vanzelfsprekend en niet eenvoudig. Gelukkig is de Leidsman barmhartig en geduldig.