Welkom op de blog "Geloof en Spiritualiteit".
Neem zeker eens een kijkje in het blogarchief!

Dit is de komende tekst:
- Hemelmensen hier op aarde (15-16 maart 2025).

05 augustus 2022

Wakker blijven: de Heer komt wanneer je het niet verwacht (6-7 augustus 2022)

Jezus geeft ons in de vorm van een verhaal de opdracht om waakzaam te zijn en niet in te dommelen, opdat we wakker zouden zijn wanneer de Heer komt. Wanneer Jezus ons via zo’n beeldspraak aanspoort om te allen tijde klaar te zijn voor Gods komst, dan zet Hij ons niet aan tot dwangmatige slapeloosheid. Mochten we elke nacht waken zodat God ons wakker aantreft wanneer Hij komt, dan zou Hij ons aantreffen met geheugenverlies, uitgeput en depressief, vol angststoornissen en hallucinaties, als we al niet zouden zijn ondergegaan aan hartfalen of een herseninfarct. Hij zou het onmogelijke vragen: zijn vraag zou onmenselijk zijn. God vraagt niet het onmogelijke. Het betreft hier dan ook een beeldspraak, maar met een vrij zware boodschap.

God verlangt niet dat we onze nachtrust laten, wel vraagt Hij ons om alert te zijn, om in ons dagelijkse doen en laten niet stuurloos rond te dobberen, weg van God. Denk aan de rijke zakenman die vorige week ter sprake kwam: hij was met van alles bezig, maar God was hij helemaal vergeten. In die zin moeten we wakker zijn. Daar gaat het om. Er is zoveel om ons heen dat voor afleiding zorgt. Het is onze taak om God niet te vergeten te midden van de dingen van elke dag.

Gelukkig

Wanneer we dat volhouden, zal zijn dankbaarheid groot zijn, volgens het verhaal: God zal ons, net als de heer des huizes… bedienen! Dat is de omgekeerde wereld. Het Rijk Gods is dan ook een andere manier van leven dan wat wij gewend zijn.

Gelukkig zijn zij die waken en die niet ingedommeld zijn. Hetzelfde woord als in de zaligsprekingen wordt gebruikt: "makarioi". (Matteüs 5, 1-16) Ook bij de zaligsprekingen wordt gesproken over het Gods rijk. We mogen concluderen dat hier een belangrijke opdracht wordt meegegeven. Al wie alert is, wie tot God blijft bidden en niet afgeleid raakt door slaapverwekkende zaken als bezit, macht, eer, titels enzovoorts, mag zich gelukkig prijzen: voorspoed is met hen. Ze zijn goed in Gods ogen.

Dienaar

Toen Jezus de voeten van zijn leerlingen waste tijdens het Laatste Avondmaal (Johannes 13, 4), heeft Hij zich een linnen doek omgeslagen, net als de heer in het verhaal doet (hetzelfde Griekse woord wordt gebruikt: “zoonè”, gordel). De Heer Jezus kleedt zich als Dienaar, Hij maakt zich het dienaarschap uit het verhaal eigen. In Gods Rijk is geen sociale hiërarchie. De logica wordt ter confrontatie radicaal omgekeerd: “Wie van jullie de eerste wil zijn, zal de anderen moeten dienen.” (Matteüs 20,27)

Nachtelijk

We mogen ons niet in slaap laten wiegen. Denk aan de leerlingen in Getsemane, na het Laatste Avondmaal. Ze konden zich maar niet concentreren op wat echt belangrijk was, en dat op zo'n cruciaal moment. We horen wakker te blijven, bij de zaak te blijven, op het belangrijkste gefocust zijn. Het verhaal dat Jezus vertelt, heeft veel gelijkenissen met wat Hij zelf doet en meemaakt daags voor zijn lijden en sterven. Dat is niet toevallig: het is een volgende stap in de voorbereiding op het Rijk Gods. De beeldtaal wordt samengebracht.

God komt volgens Jezus’ verhaal niet wanneer men het verwacht, maar in de tweede of derde nachtwake: midden in de nacht of kort vóór het aanbreken van de dag. Van mijn jaren als verpleegkundige ken ik de zwaarste nachtelijke uren: het uur U was voor mij 3 uur in de nacht. Dan wogen mijn oogleden het zwaarst. Meestal was er veel te doen, en dan viel dat niet echt op. Maar wanneer alles even stil werd, dan werd het lastig om wakker te blijven. Dat maken ook de dienaars mee. Ze hoeven niets te doen: alleen maar waken.

Gelijkaardig

In een ander verhaal over het Rijk Gods heeft Jezus het over tien jonge vrouwen die op uitkijk staan voor hun bruidegom. Ze moeten hun lampen brandend houden, zodat ze hem zien aankomen. Het wordt wel eens smalend het verhaal van de vijf slimme en vijf domme blondjes genoemd. (Matteüs 25, 1-13)  Wees waakzaam, zo klinkt de goede raad, “jullie weten niet op welke dag en welk tijdstip Hij komt. (Matteüs 25, 13) In het verhaal van de heer des huizes zal de komst gebeuren “op een tijdstip waarop je het niet verwacht”. (Lucas 12,40) En ziedaar: de bruidegom nadert plots, de meisjes trekken Hem meteen tegemoet. Sommigen hebben geen olie genoeg en de bruidegom herkent hen niet in het donker. Bij de dienstknechten die in slaap gevallen zijn, is hun kaars spreekwoordelijk ook gedoofd. Ze worden in het donker van de nacht aan het zicht onttrokken. Ze hebben afstand genomen van het Licht…

Uw Rijk kome

Het Rijk Gods komt vaak ter sprake in de evangeliën: 105 keer, heb ik me laten vertellen. Een groot geloof is essentieel om in het Rijk Gods te komen. In de passage met de honderdman zegt Jezus dat de man in de Hemelse Maaltijd “met Abraham, Isaak en Jakob zal aanliggen” (Matteüs 8, 11), omwille van zijn geloof.

Over het Rijk Gods spreekt Jezus altijd in beelden: het is als gist in het deeg, als een mosterdzaadje. (Matteüs 13, 31-35) De verwachting van het Rijk, die bestudeerd wordt in  de eschatologie, is dan ook een heel complexe materie. De verwachting is hoopvol van aard en is gebaseerd op de belofte van Jezus: de Wederkomst, het komend Rijk, dat Hij in het Onze Vader ook benoemt. (Matteüs 6, 9-13; Lucas 11, 2-4) Het is een onrustig uitzien, we horen ons niet te nestelen in het aardse gemak, maar onze gedachten en gebeden tot God te richten.

Gods Rijk: een moeilijke thematiek, even complex en ongrijpbaar als de Verrijzenis. Hoe zie jij het Rijk Gods? Wat stel jij je er bij voor? Hoe sterk leeft de eindtijd in jouw geloof? Hoe zorg jij dat je geloof niet indommelt in je leven?