Welkom op de blog "Geloof en Spiritualiteit".
Neem zeker eens een kijkje in het blogarchief!

Dit is de komende tekst:
- God en mens, ideaal en realiteit (8-9 februari 2025).

22 maart 2021

Jezus schrijft in het zand (22 maart 2021)

We hebben geen evangelie van Jezus meegekregen. Er zijn alleen evangelies óver Jezus. Vier van deze teksten zijn opgenomen in het Nieuwe (Tweede) Testament. Jezus was een spreker, geen schrijver. Hij verkondigde zijn Boodschap naar aanleiding van ontmoetingen, door in gesprek te treden. 

  • Voor de lezingen van maandag in de vijfde week van de Veertigdagentijd: klik hier.

We beschikken maar over één evangeliepassage die ons meldt dat Jezus schrijft: wanneer schriftgeleerden Hem confronteren met een overspelige vrouw (Johannes 8, 1-11). Jezus schrijft op de grond: in zand of aarde of stof. Hij schrijft vergankelijke woorden: de wind of enkele voetstappen en ze zijn voorgoed verdwenen. Het is dan ook merkwaardig dat de evangelist deze vluchtige woorden niet citeert. Waarom is de neergeschreven tekst niet weergegeven? Dit was een unieke kans geweest.

Wat zou Jezus neergeschreven hebben?

De menselijke nieuwsgierigheid is eindeloos. We vernemen zoveel details in het verhaal, maar die ene vage zin intrigeert ons. Wat zou Jezus met zijn vinger neergeschreven hebben op de grond? Het lijkt Hem alleszins te boeien, want Jezus heeft meer aandacht voor zijn geschreven woorden dan voor de opgeklopte herrie van de schriftgeleerden.

Sommigen denken aan een citaat uit de profeet Jeremia (Jeremia 17, 13): de namen van hen die God verlaten, worden in het stof opgeschreven, ze vergaan tot niets. Misschien schrijft Jezus de namen van de schriftgeleerden neer omwille van hun verwijtend en veroordelend gedrag. Door op te gaan in hun geldingsdrang en oordeelzucht keren ze God de rug toe. Wat blijft er over van Gods liefde in hun bekrompenheid? Misschien schrijft Jezus daarom hun namen neer, als een hint, om ze later heel symbolisch uit te wissen.

Schrijft Jezus misschien het dubbelgebod van de liefde neer (Matteüs 22,36-40 - Marcus 12,28-31 - Lucas 10,25-27)? Of schrijft de Mensenzoon met zijn vinger om te herinneren aan de twee stenen tafelen, die met de goddelijke vinger werden beschreven (Exodus 31, 18)?

Soms wordt ook gedacht dat Jezus zijn antwoord heeft voorbereid, schrijvend op de grond. Zo beeldt Pieter Bruegel de Oude het tafereel uit in de grisaille over Jezus en de overspelige vrouw.

Archimedes

In het zand schrijven, is niet zo ongewoon in die tijd. Archimedes bijvoorbeeld, de wiskundige en natuurkundige uit Syracuse, zou vaak getekend en geschreven hebben in het zand. Zo wil een verhaal dat hij cirkels in het zand had getekend in 212 vóór Christus, en een Romeinse soldaat door zijn diagram liep. Toen de hoogbejaarde Archimedes de soldaat erop aansprak, werd die laatste woedend en hij stak Archimedes met zijn zwaard neer.

Johannes heeft eigenlijk weinig voordeel bij het citeren van Jezus’ neergeschreven woorden. Uiteindelijk is de bedoeling van Jezus om een dramatische pauze te creëren. Dat past alleszins goed in de verhaaldynamiek van de evangelist. De opdringerige schriftgeleerden willen Jezus betrappen op een overtreding tegen Gods Wet. Jezus laat zich niet intimideren door hun potsierlijke aanstellerij. Hij neemt rustig de tijd. Er zit psychologie achter deze tactiek. De heren krijgen uiteindelijk ook lik op stuk. “Wie zonder zonden is, laat die als eerste een steen werpen.” En allen maken ze zich uit de voeten.

Het moraliserende wijsvingertje versus de vinger die schrijft in het zand

De theatrale wijze waarop de schriftgeleerden Jezus confronteren met de vrouw, wordt door Jezus niet in dank afgenomen. Hij ziet vooral een religieuze schijnheiligheid die dwars staat op het dubbelgebod van de liefde. Het is van alle tijden: het moraliserende wijsvingertje, vergezeld van de nodige Schriftcitaten. Laten we daarbij nooit vergeten wat Jezus doet. Hij schrijft in het zand.


Volgende post: woensdag 24 maart. Thema: "Het Weesgegroet".