Welkom op de blog "Geloof en Spiritualiteit".
Neem zeker eens een kijkje in het blogarchief!

Dit is de komende tekst:
- God en mens, ideaal en realiteit (8-9 februari 2025).

04 maart 2021

Wie is zoals U, God? (6 maart 2021)

In de eerste lezing van zaterdag draagt Micha een lofdicht voor, gericht tot God en tot de mensen. Hij heeft het volk gewezen op hun wangedrag en hen opgedragen om terug te keren tot de Heer. De Heer zal hen opnieuw in de armen sluiten als ze spijt hebben. Zij waren God vergeten, maar God zal daar niet kwaad om blijven.

  • Om de Schriftlezingen van de tweede zaterdag in de Veertigdagentijd te lezen: klik hier.

Het lofdicht van Micha bezingt Gods goedheid (chessed, in het Hebreeuws) en trouw (emmet). Het is niet verwonderlijk dat beide woorden vooral voorkomen in het boek Psalmen, in de liederen die de Heer met woorden omschrijven, in aanbidding, in angst of verdriet, of uit dank. “Chessed” en “emmet” zijn twee eigenschappen die de God van Israël typeren. Enerzijds is de Heer standvastig, betrouwbaar, waarheidsgetrouw. De Heer is echter niet alleen afstandelijk en statisch, maar ook begripvol nabij: Hij toont ons keer op keer zijn mededogen, ontferming en genade.  

Twee koninkrijken in verval

De ‘kleine’ profeet Micha uit Moreset, in de Judese heuvels tussen Jeruzalem en de kust, is actief in dezelfde tijd als de ‘grote’ profeet Jesaja, circa 740 tot 670 vóór Christus. In die periode bestaat het Volk Gods aanvankelijk uit twee zelfstandige koninkrijken.

Israël, het tienstammenrijk in het noorden, met Samaria als hoofdstad, kent voornamelijk koningen die God negeren en zich ook richten tot afgoden. Het Noordrijk wordt door de Assyriërs ingepalmd en de opperlaag van de bevolking wordt gedeporteerd tijdens de Assyrische ballingschap, in 721 vóór Christus. Juda, het zuidelijke tweestammenrijk, met Jeruzalem als hoofdstad, kent afwisselend Jahwe-getrouwe koningen en koningen die ook andere cultussen toelaten. Het Zuidrijk wordt door Assyrië belegerd en wordt een vazalstaat van Assyrië.

Aanklacht tegen afgoderij en onrecht

Midden in die woelige evolutie roept Micha op tot bekering. Dan zal het volk weer mogen ervaren hoe genadig God is en zal er opnieuw voorspoed komen. Micha verzet zich op verwijtende toon tegen de bovenlaag van de bevolking: grootgrondbezitters, machthebbers, rechters, priesters en profeten, die zich aan onrecht schuldig maken. Zijn stijl is direct, zijn taal ruwer dan van Jesaja. Micha legt de klemtoon op de persoonlijke verantwoordelijkheid: iedereen staat in voor zijn eigen gedrag, dat moet overeenstemmen met de tien geboden. God roept allen op tot trouw aan de Heer, en aan Hem alleen.

Micha sluit af met een bijzonder inspirerend lofdicht. Zo dicht mogelijk tegen de Hebreeuwse bijbeltekst aanleunend, klinkt het als volgt:

 

Wie is zoals U, God,

die ongerechtigheid vergeeft

en voorbijgaat aan overtredingen

van wie er overblijft van uw getrouwen.

 

Hij houdt niet voor altijd vast aan zijn woede,


want Hij verheugt zich in barmhartigheid.


Hij zal opnieuw medelijden hebben met ons,


Hij zal onze tekortkomingen tenietdoen


en onze zonden in de donkere diepten van de zee werpen.

 

Aan Jakob toont U uw trouw,

aan Abraham uw goedheid,

zoals U aan onze voorouders hebt beloofd


in de dagen van weleer.


Volgende post: zondag 7 maart. Thema: "De tempelreiniging".